Color Conservation
Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Restauratie plafonschilderingen Willem Fabri

Restauratie plafonschilderingen Willem Fabri

In het pand aan de Mauritsweg 55 zijn unieke interieurschilderingen aanwezig, die rond 1894 zijn gemaakt door Willem Adrianus Fabri (1853-1925). In Rotterdam zijn, ondanks het bombardement in 1940, in totaal nog vijf huizen met zijn decoraties bewaard gebleven.

De muurschilderingen in de vestibule van het pand aan de Mauritsweg zijn in olieverf op stuc geschilderd. De bloemguirlande op het plafond is, evenals de schilderingen in de cassettenplafonds van de voor- en achterkamer, geschilderd op doek. De doeken zijn daarna tegen het plafond gelijmd.

De schilderingen op stuc waren al enige tijd in zorgelijke toestand. De picturale laag was, vooral op de linker wand, volledig losgekomen van de pleisterlaag en stond als het ware als een losse schil voor de drager. Op veel plaatsen was al veel van de decoratie verloren gegaan.

In oktober 2018 ging de restauratie van start. Allereerst is het losse vuil van de schildering afgenomen. Daarna is een facing (een dunne laag Japans papier) aangebracht op de meest kwetsbare zones, zodat de losse verfschollen tijdens behandeling hanteerbaar zijn en niet verder breken of verloren gaan. Vervolgens zijn de verfschollen met kalk-caseïnaat weer vastgezet.

Met een dunne injectienaald is de lijm achter de verfschollen aangebracht. Daarnaast zijn veel oude, zeer harde vullingen verwijderd, omdat deze spanningen in de verflaag veroorzaken waardoor schade kan ontstaan in de vorm van scheuren. De holtes zijn opnieuw gevuld met kalk en zand.

Lacunes in de verflaag zijn op niveau gebracht met een vulling bestaande uit kalk en krijt. Deze witte vullingen zijn daarna geretoucheerd. In de linker onderhoek van de linker muur, is de decoratie die verloren was gegaan, gereconstrueerd. Aan de andere zijde van de vestibule is een gelijke kadering en krul aanwezig, waardoor deze heel precies kon worden nageschilderd.

In het verleden is de gehele achtergrond van de schildering overschilderd in een matte verf. De overschildering kon met een verdikt oplosmiddel weer ongedaan gemaakt worden, waardoor de voor olieverf typerende originele glans weer tevoorschijn kwam.

De in het zicht gekomen originele verflaag en de sjabloonschildering in de koof is gereinigd met een zelf samengesteld reinigingsmiddel die voor de verflaag veilig is. De schildering was erg vervuild en er hing een donkere sluier over de heldere kleuren.

Door middel van kleurhistorisch onderzoek is geconstateerd dat de muurschildering in originele verschijning met een houtimitatie op de stuclijst omkaderd was. Ook in de koof van het plafond was een eenvoudige houting aanwezig. Er is weer een nieuwe houting aangebracht. De muurschildering krijgt hierdoor weer een authentieke uitstraling.